Design-entrepreneurer til eksamen

22 designere med iværksætter-gen har afsluttet Designandelens forretningsudviklingsforløb, ”DesignIVÆRK”, specielt for designere med ideer til opstart af nye virksomheder – og pladserne til næste forløb besættes hurtigt.

”Nu skal I rejse jer og komme med her ud,” siger Per Guldbrandt til resten af deltagerne på kickoff-mødet i Spinderihallerne i Vejle, hvor virksomhederne præsenterer deres idé for et panel af erhvervsrådgivere.

52-årige Per Guldbrandt laver det, han kalder performance food, og udenfor mødelokalet, i Spinderihallernes rå betonhal, har han opstillet et bord med nye asparges dyppet i glas fyldt med sandfarvede krydderier og friskplukkede bøgeblade.

”I har godt af at komme op og røre jer lidt,” siger han, inden han varmer op til sin salgstale. ”Man kunne kalde min mad for neuro-gastronomi, men i bunden handler det om at smide kagevognen ud af kursuslokalerne og lave hjernemad til det offentlige Danmark, fordi jeg tror, de har et rigtig stort behov for at være kreative,” siger han.

Per Guldbrandt er en af 22 deltagere, der er med på afslutningsworkshoppen for at få skarpslebet deres forretningsidéer og blive klarere på, hvem deres kunder er. Deltagerne kommer fra hele landet og tæller bl.a. en fotograf, grafisk designer, tekstforfatter, smykkedesigner og en, der laver legetøj i ler. Fælles for dem er, at de gerne vil leve af deres idé. De har hver et kvarter til at præsentere deres idé og få feedback til deres koncept og deres udfordringer og overvejelser. 

”Du skal finde nogle partnere, som du kan koble dit produkt op på, så er du godt kørende,” siger Helene Bak Hansen, Matchmaker i Designandelen, da en indretningsarkitekt præsenterer sit koncept og forretningsidé til danskernes fremtidige hoteloplevelser.

Hjælp til forretningsplan

Det er tredje gang, at Designandelen har holdt DesignIVÆRK, og Helene Bak Hansen oplever, at deltagerne bliver klart modnede af at komme igennem de ti workshops. ”Det er videnstunge mennesker med erhvervserfaring fra kendte firmaer, der nu går solo, og de er bevidste om, hvad de vil,” siger hun.

Den største udfordring for iværksættere er, at de ofte er meget svævende om deres forretningsplan.
”Otte ud af ti her sælger ydelser og ikke fysiske produkter, og det stiller endnu større krav til at være skarp på, hvad de sælger - hvad er deres værditilbud og kernen i deres forretning,” siger hun.

Skarp på salg

”Dybest set, så sælger du noget i løbet af få sekunder. Sådan er de fleste salgssituationer. Og når man som dem her har stort ejerskab i produktet, kan salgssituationen være ret brutal,” siger Ulrik Jungersen. Leder af House of Design.

Diana Lovring, der er livsstilsfotograf, synes, at det har været godt at få sparret sin idé. Det har givet mere selvtillid.

”Jeg har fået ærlig feedback og er blevet mere bevidst om, hvordan jeg sælger mit produkt. Salgsdelen har været en barriere, og der har jeg fundet ud af, at jeg bedst til én-til-én,” siger hun.

Christel Maria Jantzen, der er arkitekt, tilslutter sig og synes, at det har været godt med deadlines.

”Vi har været igennem trinene for forretningsplan, marked, salg og målgruppe. Så jeg er blevet meget mere rettet mod at tænke i kundens behov og tale kundens sprog,” siger hun.

Brug jeres netværk

Efter præsentationerne uddeler leder af Designandelen, Majbritt Chambers, der står bag kurserne, diplomer ud.

”Jeg glæder mig til at følge jeres videre proces og vil kun opfordre til at bruge dagens rådgivere. Og så brug jeres netværk. Måske har I ikke brug for én, der kan lave mad, men måske kender hun én, I kan bruge,” siger hun.

www.perguldbrandt.dk