Kan min forretningsidé bære?

Arkitekt Maria Christine Andersen har som mange andre arkitekter vendt nedgang i egen branche til nytænkning af egen faglighed og udviklingspotentiale. Både i og udenfor krisetid er forretningsmodeller og markedskrav dynamiske, og når man samtidig har en stor andel hjerteblod med i sin produktportefølje, kan grundene for og imod opstart af kreativ virksomhed være meget modsætningsfyldte. En af Marias største bekymringer var, om hendes forretningsidé kunne være bærende for opstart som selvstændig.

 "Jeg var ikke klar over, om jeg havde de rette forudsætninger for at starte egen virksomhed. Jeg manglede før forløbet et overblik over omfanget af den forestående proces. På forløbet blev flere metoder for opstart skitseret og jeg fik muligheden for at afprøve disse og forme dem til individuelle redskaber. Forløbet fik mig til at indse, at man ikke nødvendigvis skal kunne det hele selv. Det var en lettelse!”

”Jeg fik efterhånden en klar fornemmelse af, at jeg havde noget helt andet at byde på end det, jeg tidligere havde beskæftiget mig med. Jeg havde på forhånd meldt mig som frivillig formidler ved et børnekulturhus og fandt ret hurtigt ud af, at jeg havde et stort formidlerpotentiale, og at der var både efterspørgsel og marked, om end et ungt marked i Danmark. ” 

Et nyt kulturtilbud til børn

I dag har Maria, der bor i Hylke udenfor Skanderborg, kastet sig ud i at udvikle og eksekvere professionelle undervisningsforløb og workshops for børn og unge omkring arkitektur, ofte i samarbejde med offentlige eller private organisationer.

Marias fornemmelse for børns kreative ressourcer og for, at hun havde noget anderledes at byde ind med end de eksisterende kulturtilbud på børneområdet, skulle undersøges. Derfor meldte hun sig som iværksætter på

Designandelens 10-ugers forløb, hvor hun sammen med 23 andre kreative entreprenører kommer gennem en række businessworkshops med undervisere og sparringspartnere fra Designskolen Kolding og IDEA Entrepreneurship Centre. I løbet af kurset formede hun, trin for trin, sin forretningsplan, som på den tiende workshop blev fremlagt i sin helhed foran et erhvervspanel, der gav Maria og de andre deltagere feedback. 

Ene om min virksomhed

”Et koncept som mit er meget værdibaseret. På forløbet har jeg først og fremmest fået overblik over min situation og over, hvem kunden er. Jeg har også fået sat ord på mine stærke og svage sider, og det har gjort, at jeg er blevet mere fokuseret på, hvilke aktiviteter og muligheder, det er mest relevant at starte op. Jeg har fået placeret mig selv præcist i den erhvervssammenhæng, jeg står i og har accepteret, at jeg er ene om min virksomhed.”

Netværk

”Det var rart at opleve, at man ikke behøver stå klar med alting lige fra dag 1, når man starter virksomhed. Konceptet kommer lidt ad gangen, og netværk og udvikling er jo altså bevægelige størrelser.”

”På DesignIVÆRK lærer vi hurtigt at bruge hinanden og får åbnet øjnene for det, at man ikke behøver gøre alt selv! Ved at være en aktiv networker og en del af et fysisk eller virtuelt fællesskab kan man trække på andre i forhold til fx revision, prissætning, generel sparring om opstart og drift af virksomhed, det at udvikle sig fagligt, at uddele ansvar, samt det at sælge sit koncept. Det er fedt at være sammen om at starte ting op!”

Ét mærkes med sikkerhed: 
Maria har skiftet mindset og er fast indstillet på at drive virksomhed. ”Jeg synes, jeg rykker hver dag! – jeg er blevet mere åben for at turde kaste mig ud i ting, som jeg ikke ved hvor ender!” 

www.workshopstudio.dk